Telewizja jako medium przyszłości

Według ostatnich dostępnych badań, tylko 3,3 % (IQS, 2015) gospodarstw domowych nie posiada w swoich domach odbiornika telewizyjnego. W przeciągu ostatnich 2 lat zanotowano na świecie wzrost subskrypcji TV. Telewizja oglądana jest już nie tylko przy pomocy standardowego odbiornika i w sztywnej, standardowej ramie. Stacje coraz częściej starają się tworzyć własne ramówki w technologii VR, AR i video 360°.

Briefweek telewizja ma się lepiej

Coraz częściej mówi się o tym, że telewizja to przeżytek, któremu przyszłość nie wróży niczego dobrego. Spróbujmy spojrzeć na to z innej strony. Według raportu przygotowanego pod nadzorem Natalii Hatalskiej “Przyszłość telewizji. Czynniki zmian” który został opublikowany na jej autorskim blogu, telewizja to medium, które wciąż ma się bardzo dobrze. Przede wszystkim posiada dzisiaj bardzo szerokie pole manewru, które może wykorzystać by docierać do coraz szerszego grona odbiorców.

Widzowie nie szukają już w telewizji filmów, które mogą wygodniej obejrzeć w Sieci. Natomiast wciąż interesujące pozostają dla nas seriale, transmisje na żywo czy unikalne programy. Nadawcy nie unikają Internetu, przeciwnie, chętnie sięgają po możliwości, jakie oferuje jako platforma dystrybucji. Formaty są tworzone tak, by coraz częściej przeplatały się z treściami generowanymi na potrzeby ich portali internetowych. Osoby popularne w internecie możemy zobaczyć w TV i na odwrót.

Telewizja Sky News w swoim kanale na YouTube prowadzi całodobową transmisję na żywo. Można ją zobaczyć pod tym adresem. Ułatwia ona użytkownikom w znacznym stopniu dostęp do jej zawartości o każdej porze i niemal na każdym urządzeniu.

Pomimo bardzo szybkiego rozwoju mediów internetowych, telewizja tradycyjna wciąż utrzymuje pierwsze miejsce w rankingach popularności. Badania IQS wykazują, że aż 92% Polaków ogląda telewizję, z tego 65% robi to codziennie. Ponadto stacje takie jak TVN, HBO czy Canal+ stawiają na produkcję własnych, wysokobudżetowych seriali („Belle Epoque”, „Wataha”, „Pakt”, „Belfer”), które przeżywają swój złoty okres rozwoju. Content-led strategy czyli strategia oparta na produkowanych przez stacje telewizyjne audycjach własnych, stają się na rynku kluczowe i przynoszą efekty . Według badania przeprowadzonego przez Ampere Analysis w 2017 roku – Amazon wydaje na treści (zarówno własnych, jak i nabytych produkcji) najwięcej, bo aż 102% przychodów ich platformy VOD, na drugim miejscu plasuje się Canal+ i Sky DE – 70%, a tuż za nimi jest NBC (network) US.

Nadawcy wykorzystują nowe, dostępne na rynku narzędzia do produkcji własnych programów w zupełnie nowym formacie. TVN-owski Player zrealizował serial „Para nie do pary” nakręcony w 360 stopniach. Według producenta i dystrybutora „to pierwszy na świecie serial online, dedykowany i nagrany przy użyciu techniki wideo 360.”. Nadawcy testują interaktywność tworzonych przez siebie treści. Dążą oni do tego, aby dać widzowi możliwość wyboru dalszej drogi przebiegu filmu. Te działania doprowadzają do wzrostu produkcji przez nadawców własnych programów które mogą zaistnieć tylko w ich kanałach VOD, co sprawia że telewizja dostrzega przyszłość realizowanych przez siebie treści właśnie na tym obszarze.

Według Mobile Institute telewizja tradycyjna wciąż zajmuje pierwsze miejsce jeżeli chodzi o wiarygodność prezentowanych w niej informacji (22%), dopiero potem serwisy www (21%), prasa (19%), media społecznościowe (17%) i blogi (16%). W opinii większości ludzi wciąż dominuje przeświadczenie że TV jest filtrem informacji dającym gwarancję wiarygodności publikowanych w niej treści.

Globalne wydatki na reklamę w telewizji z roku na rok wykazują stały wzrost. Według raportu Advertising Expenditure Forecasts, Zenith w 2010 roku wydatki reklamy w TV kosztowały 157 mld USD, natomiast w 2016 kwota ta wynosiła już 189 mld USD. Szacuje się że w 2018 roku wzrośnie ona do 194 mld USD.

Wbrew powszechnie panującej opinii, telewizja linearna wciąż pozostaje w dobrej kondycji. Ważnym czynnikiem są tutaj programy generowane tylko i wyłącznie na jej platformie, takie jak transmisje sportowe  cieszące się niezmiennie dużą popularnością. Według badań przeprowadzonych przez Ericssona współcześni konsumenci TV oczekują przede wszystkim łączenia tradycyjnych i nowych rozwiązań oferowanych przez nadawców, jak kanały VOD czy powrót o każdej porze do ich ulubionych programów, które skończyli odtwarzać na innym urządzeniu.