Badacze na UWr zastanowią się, jak powstają światy gier

Tworzenie światów gier to nie tylko programowanie, ale też inspiracje literackie i kulturowe. Tropy mitologiczne, historyczne, psychologiczne, socjologiczne i inne obecne w grach będą omawiali uczestnicy czwartkowego sympozjum na Uniwersytecie Wrocławskim.

Otwarte sympozjum „Matters of Construction”, poświęcone tworzeniu wirtualnych światów w grach wideo, odbędzie się w środę (12 stycznia) w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.

„Gry komputerowe to teksty kultury, rządzące się swoimi prawami oraz posiadające dość interesującą strukturę, która łączy interaktywność i opowieść w jednym” – tłumaczy w rozmowie z PAP jeden z organizatorów spotkania, Jakub Krogulec.

„Badając gry metodami humanistycznymi możemy np. zademonstrować, jak pewne kulturowe mechanizmy wpływają na gry; bazując na nich możemy opisywać powtarzalne struktury, które z kolei mogą być użyteczne dla samych projektantów gier” – tłumaczy.

Jak zapowiada, podczas sympozjum analizowane będą różnego rodzaju aspekty, które mogą inspirować twórców gier podczas kreowania wirtualnych światów.

Tworzenie światów to nie tylko cała warstwa techniczna, czyli programowanie. Nas, jako filologów, znacznie bardziej interesują literackie aspekty gier komputerowych” – opowiada Jakub Krogulec. Dodaje równocześnie, że humanistycznych badaczy interesują nie tylko inspiracje literackie, lecz również tropy mitologiczne, historyczne, psychologiczne, socjologiczne, narratologiczne i wiele innych.

„Gry komputerowe to twory, które są zbiorem różnych czynników. W mojej pracy na przykład badam między innymi, skąd czerpią one swoje inspiracje, jak można je zakotwiczyć w kulturze, jakie wpływy historyczne mają w nich odzwierciedlenie” – tłumaczy rozmówca PAP.

W sympozjum wezmą udział m.in. znani w środowisku badacze gier: Espen Aarseth i Frans Mäyrä.

„To bardzo znani eksperci, przedstawiający wczesną falę badań gier komputerowych, która powstała w Europie. Aarseth i Mäyrä to osoby, które pisały jedne z pierwszych podręczników do badania gier. Swoją pracą wyznaczali pewne badawcze modele” – stwierdza Jakub Krogulec.

Podczas sympozjum głos zabiorą również badacze z Polski: Agata Zarzycka, Piotr Kubiński i Tomasz Z. Majkowski.

„Są to naukowcy z Wrocławia, Warszawy i Krakowa, którzy zajmują się grami komputerowymi właśnie z perspektywy literaturoznawczo-ludologicznej i prezentują pogląd, który został wypracowany na te kwestie w Polsce” – opowiada organizator.

Jak ocenia, nurt humanistycznej refleksji nad grami rozwija się nad Wisłą bardzo prężnie.

„Choć, że w Polsce mamy ograniczone pole działania, to w zasadzie każdy większy ośrodek uniwersytecki ma coś do powiedzenia na ten temat” – zaznacza Krogulec. – „Ludzie zajmujący się badaniem gier komputerowych pracują na uniwersytetach w Łodzi, Poznaniu, Warszawie, Lublinie, Krakowie, Bydgoszczy i oczywiście samym Wrocławiu”.

Rozmówca PAP dodaje, że w Poznaniu istnieje od dłuższego czasu Polskie Towarzystwo Badania Gier, wydające punktowane czasopismo akademickie „Homo Ludens”.

„Jest to więc nurt badawczy, który istnieje w polskiej akademii już sporo dobrych lat – jest jednak wciąż dużo rzeczy, które można w nim stworzyć i rozwinąć” – podsumowuje organizator sympozjum.

Foto główne: Wiedźmin III Dziki Gon, Gra pełna była inspiracji literackich i kulturowych (Materiały prasowe CD Project Red)